Nädal Üksteist

Arenduse- ja ärimudelitest

Sel nädalal vaatleme ühte arendusmudelit ja ühte ärimudelit. Proovime analüüsida nende plusse ja miinuseid, kui ka sobivust erinevatesse olukordadesse ja projektidesse.

Kauboiarendus tarkvaraarenduses: plussid, miinused ja kasutusalad

Tarkvaraarenduses on palju metoodikaid, millest igaühel on oma eesmärgid ja rakendusvaldkonnad. Üks sellistest metoodikatest on kauboiarendus (Cowboy Development), mis on tuntud vaba ja struktureerimata lähenemise poolest. Protssess toimub väga väheste protseduuride ja standarditega. Meetod on aimatavalt saanud nime Metsikust Läänest, kus seadused ja normid kujunesid käigu pealt ja igaüks pidi igas olukorras seisma enda eest. Sarnaselt ka siin – arendajad töötavad kiiresti ja intuitiivselt, ignoreerides praktikaid ja protsesse. Sellist tüüpi arendus keskendub kiiretele tulemustele takerdumata pikas planeerimis- ja dokumenteerimisprotsessis.

Kauboiarenduse plussid

Kauboiarendus võimaldab kiiret reageerimist muutustele ja koheseid tulemusi, mis võib olla oluline kiiresti arenevas ärikeskkonnas või olukorras kus lõppeesmärk ei ole nii selge ja on vaja kiireid muutusi. Vähe protseduure tähendab, et arendajad saavad keskenduda koodi kirjutamisele ilma, et peaksid muretsema planeerimise, rituaalide ja liialt ka ülemuse arvamuse pärast – väikestes projektides, kus tiimid on väikesed ja otsused kiired, võib kauboiarendus olla efektiivne. Eriti kasulik võib see olla juhul kui tiimis on ainult üks või kaks arendajat.

Kauboiarenduse miinused

Kuna kauboiarendus eelistab kiirust protsessile, jääb dokumentatsioon tihti tahaplaanile või üleüldse tegemata. Kiirus võib mõjutada ka kvaliteeti, mis tähendab, et lõpptootes esinevad vead või see ei vasta kõikidele kasutajanõuetele. Seega ei pruugi ta sobida suurtele projektidele, kus on vaja jätkusuutlikust, standardeid ja protsesse. Pangas või riigi infosüsteemides ei tuleks selline meetod kõne alla.

    Kokkuvõtteks

    Kauboi lähenemine võib olla kasulik teatud tingimustel, kuid nõuab ettevaatlikkust, et mitte ohustada projekti ja kvaliteeti. Sellele meetodile sooviks külge panna sildi “Use at your own risk!”. Sellegipoolest on näited palju, kus solo-ettevõtjad on sarnase lähenemisega üles ehitanud väga edukaid teenuseid. Hea näitena võin välja tuua Pieter Levelsi https://twitter.com/levelsio

    Freemium ärimudel ja selle populaarsus

    Freemium on sõna, mis on moodustatud kahe sõna “free” ja “premium” ühendamisel. Tasuta versioon meelitab suurt hulka kasutajaid, pakkudes piisavalt funktsionaalsust, et kasutajad saaksid teenusest aru ja hakkaksid seda kasutama. Tasuline ehk Premium versioon pakub lisaväärtusi, nagu täiendavad funktsioonid, reklaamivabadus või parem kasutajatugi, mis on suunatud tõsisematele või nõudlikumatele kasutajatele.

    Erinevad allikad viitavad, et tasuta versioonist maksvasse versiooni kandub üle maksimaalselt 4-5% kasutajatest. Taolise klaaslaega tuleb arvestada kui võtta eesmärgiks oma äri just Freemiumi peale üles ehitada. Lisaks sellele peab silmas pidama, et Freemium ärimudeli väljaarendamine on väga pikka ja aeganõudev protsess mis nõuab üksjagu katsetamist. Kuidas muidu leida õige balanss tasuta versiooni ja tasulise versiooni vahel. Valesti hinnastamine või millegi tasuta ära andmine võib kõkkuvõtteks ärile katastroofiliselt mõjuda kuna potenstiaalselt maksvad kasutajad jäävad kasutama vaid tasuta versiooni. Kulud ja infrastrukuur aga nende ülalpidamiseks ei kao kuhugi.

    Freemium ärimudeli eelised

    Freemiumi eelised peituvad tema võimes kasvatada suurt kasutajate baasi. Kui süsteemis on oluline, et kasutajaskond oleks suur, kuna see suurendab võrgustumise efekti või lisab süsteemile omakorda väärtust – müüdavad tooted, sisu, kommentaarid jne, siis võib see mudel olla igati sobilik. OFreemium mudel võimaldab kiiresti kasvatada kasutajate arvu, kuna tasuta pakkumine vähendab kasutajate jaoks riski.

    Sealjuures saab ettevõtte koguda ka väärtuslikke andmeid kasutajate käitumise kohta, mis aitab oma tooteid paremini sihtida ja täiustada. Või siis tasuta kasutajate andmeid müüa. Vastus küsimusele, et kas see on eetiline, nõuab eraldiseisvat arutelu.

    Kokkuvõtteks

    Freemium võib tunduda igati ahvatlev ärimudel. Lubab kiiresti kasvada, laiendab kasutajaskonda, jätab võimalusi hiljem kasutajaskonda erineval viisil rahaks teha. Küll aga tuleb silmas pidada selle keerukust – üksiku arendaja või väikese tiimina võib ära uppuda erinevatesse njuanssidesse või konversiooni parandamisse. Seega see nõuab juba iseeneselikult eraldiseisvaid toote- või ärijuhte kes ainult hinnastamise poolega tegelevad.

    Lisa kommentaar

    Design a site like this with WordPress.com
    Alustamine